شبهه،تکلیف حکومت از منظر اسلام
❌شبهه❌
🚫مطلب را این طور طرح مىکنند که ما مسألهاى داریم به نام حکومت؛ مىخواهیم ببینیم تکلیف حکومت از نظر اسلام چیست؟
🔺آیا موروثى و تنصیصى است که هر حاکمى حاکم بعدى را تنصیص و تعیین کند و مردم هم هیچ حق دخالتى در امر حکومت نداشته باشند؟
🔹مطابق این فلسفه اصلًا لزومى ندارد که حتى پیغمبر على را از جانب خدا تعیین کرده باشد، چون پیغمبر مىتوانست با وحى مطلبى را بیان کند.
🔹وحى حداکثر همین قدر دخالت مىکند که اى پیامبر! تو وظیفه دارى کسى را که صلاح مىدانى تعیین کنى و او هم براى بعد از خودش هرکسى را که صلاح مىداند انتخاب کند و همینطور تا دامنه قیامت.
🔹اگر امامت را به این شکلِ ساده و در سطح حکومت طرح کنیم و بگوییم امامت یعنى حکومت، آنوقت مىبینیم جاذبه آنچه که اهل تسنن مىگویند بیشتر از جاذبه آن چیزى است که شیعه مىگوید؛
🔹چون آنها مىگویند یک حاکم حق ندارد حاکم بعدى را خودش تعیین کند بلکه امت باید تعیین کند، اهل حلّ و عقد باید تعیین کنند، مردم باید تعیین کنند، انتخاب او باید براساس اصول دموکراسى صورت بگیرد، حقى است مال مردم و مردم حق انتخاب دارند.
#امامت_و_رهبری
برای پاسخ استاد به شبهه به کتاب امامت و رهبری مراجعه کنید..👆
- ۹۴/۰۷/۱۵