عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

آشنایی با اندیشه اسلامی

ترس حضرت از دو چیز بر مومنین

شنبه, ۶ تیر ۱۳۹۴، ۰۳:۱۰ ب.ظ

 هوای نفس و درازی ارزو 

بالاسناد المتصلة الى رئیس المحدثین ، محمد بن یعقوب ، رضوان الله علیه ، عن الحسین بن محمد، عن معلى بن محمد، عن الوشاء عن عاصم بن حمید، عن اءبى حمزة ، عن یحیى بن عقیل قال : قال اءمیرالمؤ منین ، علیه السلام : انما (انى ن خ ) اءخاف علیکم اثنتین : اتباع الهوى ، و طول الامل . اما اتباع الهوى فانه یصدعن الحق و اءما طول الامل ، فینسى (فانه ینسى ن خ ) الاخرة .(1)   [چهل حدیث]

ترجمه :

یحیى بن عقیل گفت فرمود امیرالمؤ منین علیه السلام : همانا نترسم من بر شما مگر دو چیز را: پیروى هوى ، و درازى امید. اما پیروى هوى ، پس همانا او باز مى دارد از حق ، و اما درازى امید، پس از یاد مى برد آخرت را.

شرح هوى به حسب لغت دوست داشتن و اشتهاست ، و فرقى در متعلق نکند، خواه چیز خوب ممدوحى باشد یا زشت مذمومى . ولى غالب استعمالات آن در مشتهیات مذمومه است : یا براى آنکه غالبا نفس مایل است نه به هوس رانى و شهوات مذمومه ، یا براى آنکه به حسب مقتضا طبیعت نفس مایل است به شهوات باطله و هواهاى نفسانیه اگر مهار عقل و شرع نباشد. و اما احتمال حقیقت شرعیه(2)چنانچه بعضى محققین فرمودند،(3)بعید است .

و "صد "از شى ء به معناى منع و اعراض و صرف از آن آمده و همه مناسب است . ولى این جا به معنى منع و صرف است ، زیرا که صد به معناى اعراض ، لازم است . ما انشاءالله در ضمن دو مقام به ذکر فساد این دو خصلت و کیفیت منع اول از حق ، و از یاد بردن دوم آخرت را مى پردازیم . و از خدا توفیق مى طلبیم .


(1) اصول کافى ، ج 2، ص 335 و 336، کتاب ایمان و کفر، باب اتباع الهورى ، حدیث 3.

(2) حـقـیـقـت شرعیه عنوان لفظى است که شارع آن را در معناى جدید، غیر از معناى لغوى آن ، بدون قرینه به کار برده است . به عبارت دیگر آن را از معناى اصلى و اولى خود گردانیده باشد.

(3) مـرآة العقول ، ج 10، ص 312، کتاب ایمان و کفر باب اتباع هوی حدیث1

  • رضا اشرف زاده

پیروی هوی _طول امل _

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی