عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

آشنایی با اندیشه اسلامی

۴۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۲۹
آبان

  • رضا اشرف زاده
۲۵
آبان

#همسرداری 

#استاد_پناهیان 

🔸🔶چهار اصل برای افزایش محبت در زندگی مشترک🔶🔸



💢طبیعی است محبت از آغاز زندگی برای انسان یک مفهوم بدیهی و دوست داشتنی است.


❌نیازی نیست کسی به ما توضیح بده یا آموزش بده که محبت، دوست داشتن، عاطفه و مهرورزی، عوامل خوب و زیبایی هستند که هر کس در زندگی از اونها بیشتر برخوردار باشه، بیشتر رشد میکنه.


💢انسان ها گل هایی هستند که آب محبت، موجب رویش انها میشه، موجب طراوت انها میشه.

و ما از آغاز تا انجام زندگی، به دنبال اون هستیم.


💢خداوند متعال یه جورایی کمبود محبت تو زندگی همه امون قرار داده، و هر لحظه به محبت نزدیک میشویم، خوشحال و خرسند میشویم.

  • رضا اشرف زاده
۲۱
آبان

🔴 به تأخیر انداختن توبه تا کی؟


أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ ‏ (حدید/16). آیا نرسیده آن وقتی که این دلهای ما خشوع پیدا کنند، خاشع شوند، نرم شوند برای یاد خدا و به این قرآن حقی که از جانب خدا نازل شده است اعتنایی بکنیم، به تعلیماتش توجهی بکنیم؟! 

پی در پی محرم بیاید، دلمان حداکثر به این خوش باشد که می ‏رویم در جلسه‏ ای شرکت می ‏کنیم و قطره اشکی می ‏ریزیم.  والله اینها کافی نیست باید یک فکر اساسی به حال خودمان و اسلاممان بکنیم. بچه هایمان از دست رفتند، پسرهایمان از دست رفتند، دخترهایمان از دست رفتند، جامعه‏ مان از دست رفت، یک فکری بکنیم، توبه کنیم. رکن اول توبه ندامت و پشیمانی‏ است.


علی علیه السلام فرمود: اولین رکن توبه این است که روحت آتش بگیرد، مشتعل بشود. خودت را غرق در حسرت ببینی، غرق در ندامت و پشیمانی ببینی. چشمت را بر روی گناهانت باز کن، یک محاسبة الاعمالی برای خودت درست کن، از خودت حساب بکش، ببین روزی چند گناه کبیره مرتکب می‏شوی. 

  • رضا اشرف زاده
۲۱
آبان

🔴 همسر زندانبان است یا انیس؟

تفاوت سیستم غربی و اسلامی


امروز هم در جامعه ما به هر نسبت که از فرنگیها پیروی کنیم  کانون خانوادگی را متزلزل کرده ایم. وقتی که جامعه ما به دستور اسلام واقعاً عمل می‏ کرد؛ یعنی پسرها واقعاً قبل از ازدواج، با زنی و دختری در تماس نبودند و به اصطلاح فرنگیهای امروز یک گرل فرند نداشتند (رفیق دختر نداشتند) و دخترها هم همین طور، ازدواج برای یک پسر یا دختر یک آرزو بود. 


یک پسر به سن پانزده شانزده سالگی که می‏ رسید، احساس طبیعی نیاز به همسر در او پیدا می‏ شد، یک دختر هم همین طور، و این طبیعی است که آرزوی یک پسر این بود که زن بگیرد چون به وسیله ازدواج از محدودیت و ممنوعیتِ استفاده از زن خارج می ‏شد و به مرز آزادی استفاده از زن می‏ رسید. آن وقت «شب زفاف کم از صبح پادشاهی» نبود، چون روی خاصیت روانی، اولین موجودی که این پسر را به این‏ حظّ و بهره رسانده یعنی از محدودیت به آزادی رسانده همسرش بوده، و برای دختر هم این پسر اولین کسی بوده که او را از محدودیت به آزادی رسانده است. این بود که پسر و دخترهایی که اصلًا همدیگر را ندیده بودند و ازدواج کرده بودند، آنچنان با یکدیگر الفت می‏ گرفتند که وضع عجیبی بود. (نمی ‏خواهم بگویم که ندیدن، کار درستی است. نه، اسلام اجازه داده است که ببینند، ولی اگر هم ندیده بودند، وقتی به یکدیگر می ‏رسیدند تا لب گور به یکدیگر عشق می ‏ورزیدند).  


اما سیستم فرنگی به پسر اجازه می دهد 

 که تا زمانی که زن نگرفته روابط جنسی‏ اش آزاد باشد و به دختر هم اجازه می ‏دهد تا شوهر نکرده روابط جنسی‏ اش آزاد باشد. نتیجه این است که برای یک پسر ازدواج محدودیت است و برای یک دختر هم ازدواج محدودیت است. قبل از ازدواج، آزادی داشته با هر کسی [رابطه داشته باشد]، حال که می‏ خواهد ازدواج کند به یک نفر محدود می ‏شود. این است که یک پسر وقتی می‏ خواهد زنی را بگیرد، می‏ گوید: «من از امروز یک زندانبان برای خودم درست کردم.» یک دختر هم شوهرش برایش زندانبان می‏ شود؛ یعنی از آزادی به محدودیت می‏ آیند (استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج4، ص18)

  • رضا اشرف زاده
۲۱
آبان

❗️جملاتی که خطرش برای یک ملت صدها بار از وبا و طاعون بیشتر است❗️


گاهی یک تک مصراع ضررش برای یک ملت صدبار از وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراعهای گمراه کننده در دنیا یکی همین است: « کار پاکان را قیاس از خود مگیر». البته این تک مصراع از نظر گوینده اش یک معنا دارد و در میان ما معنایی دیگر رایج است. ما می خواهیم بگوییم کار خود را قیاس از پاکان مگیر، این را با این تعبیر می گوییم: «کار پاکان را قیاس از خود مگیر».

این شعر از مولوی است، ضمن یک داستان آمده است که آن داستان چیز دیگری می گوید...

مولوی در اینجا به اشخاصی حمله می کند که خودشان را مقیاس بزرگان قرار می دهند. در اینجا طوطی خودش را مقیاس قرار داد؛ آن کچل را به خودش قیاس گرفت، یعنی کچل را مانند خودش پنداشت. می گوید این کار را نکن، بزرگان را مانند خودت ندان. این حرف درستی است. 

این بسیار اشتباه است که انسان که خودش را دارای یک احساساتی می بیند [دیگران را نیز چنین بداند]. مثلًا فردی نمی تواند یک نماز با حضور قلب بخواند، می گوید: ای بابا! دیگران هم همین جور هستند، مگر می شود نمازِ با حضور قلب خواند؟! یعنی خودش را مقیاس دیگران قرار می دهد.

این غلط است. ما نباید دیگران را به خودمان قیاس کنیم. «کار پاکان را قیاس از خود مگیر» یعنی خودت را مقیاس پاکان قرار نده. این حرف درستی است. ولی این شعر را ما اغلب می خوانیم و می گوییم:

  • رضا اشرف زاده
۲۱
آبان

🔻اعتراض شدید شهید مطهری به «یک دقیقه سکوت» در مجلس قبل از انقلاب🔻

خیلی عجیب است! ما از یک طرف می‏ گوییم مسلمانیم و وابستگی خودمان را به دین اسلام اعلام می‏ کنیم، بعد در حساسترین مراکز کشور ما مثل مجلس شورای ملی و مجلس سنا، ژست مادی گری به خودشان می‏ گیرند. چطور؟ یک رفیقشان را که از دست می‏ دهند بعد یک نفر می‏ آید اعلام می‏ کند: فلان کس، دوست عزیز ما، از میان‏ ما رفت، پس یک دقیقه سکوت اعلام می‏ کنیم. بعد یک دقیقه «صُمٌّ بُکم» می‏ شوند.


«یک دقیقه سکوت اعلام می‏ کنیم» یعنی چه؟! این سکوت چه اثر و فایده‏ ای دارد؟ می‏ خواهد بگوید من به قیامت و به مغفرت و طلب مغفرت و این حرفها اعتقاد ندارم.

  • رضا اشرف زاده
۲۱
آبان

  • رضا اشرف زاده
۲۰
آبان

💠 برگی از تاریخ مبارزات علامه مصباح💠


🔹دو غم سنگین آیت الله مصباح در زمان طاغوت


استاد می فرمایند:


⏪از همان اوایل طلبگی که با مسائل اجتماعی آشنا شدم،دو غمِ سنگین بر قلبم فشار می آورد:یکی نابسامانی های اجتماعی جامعه ایران که به سرعت و شتاب به ظرف لامذهبی،ضعف دینی و اخلاقی پیش می رفت و دیگری کمبودها و نارسایی هایی که در دستگاه روحانیت و حوزه های علمیه وجود داشت.از یک سو شاهد رشد عوامل فساد بودم و از سوی دیگر،روحانیتی که می بایست در مقابل اینها مبارزه کند و نقص های موجود در جامعه را برطرف کند،خود با مشکلاتی روبرو بود.همیشه در فکر این بودم که چگونه می توان برای تقویت دستگاه روحانیت و رفع کمبودها از مواد درسی،کتاب ها،کیفیت تدریس،ترویج مسائل معنوی و اخلاقی و همچنین مبارزه با فساد اجتماعی و سیاسی حاکم بر جامعه قدمی برداشت.

  • رضا اشرف زاده
۲۰
آبان

🔹آیت الله مصباح یزدی:


🔸امام در واکنش به سقوط خرمشهر گفت «جنگ همین است،ترس ندارد» و این اعتقاد عمیق امام به خدا بود


⏪ اغلب شما دوران انقلاب را به خاطر دارید. ما بعد از عملیات ثامن‌الائمه چند شخصیت نظامی داشتیم که مایه امید کل کشور بودند. فرمانده ارتش، فرمانده نیروی هوایی، فرماندهان سپاه. همه این چند نفر با هم در انفجار هواپیما شهید شدند وبعد از آن فرمانده شناخته‌شده‌ای نداشتیم. چنین شرایطی برای اینکه نیروهای انقلابی خودشان را ببازند کافی بود. اما امام خم به ابرو نیاورد، چرا؟ چون ایمان داشت که خدا هست!

  • رضا اشرف زاده
۲۰
آبان

💠راه امام💠


⏪از الفاظتان سؤال می شود


ما مسلمان هستیم، ما مسؤولیم پیش خدا. ما امروز که کشور دستمان افتاد و شما آقایان دارید اداره‌اش می‌کنید مسؤولید پیش خدا. این‌طور خیال نکنید که ما حالا هر کاری بکنیم شده است. نه، همه کارهای شما در محضر خدا [است‌] و مسؤولید و از شما سؤال می‌شود. از الفاظتان سؤال می‌شود، از آن چیزهایی که عمل می‌کنید سؤال می‌شود، همه‌اش سؤال شدنی است.


صحیفه امام، ج 13، ص 501


@mesbahyazdi_ir

  • رضا اشرف زاده