عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

آشنایی با اندیشه اسلامی

من غلام قمرم

دوشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۴:۵۹ ق.ظ

Truth-loveofgod.blogfa.com

عشق (معنی آن حسی است که انسان عاشق آن راداراست و بعضی مواقع با وی صحبت میکند)


غلام (بنده - کودک - کوچک) - غلام، در اینجا معنی عاشق (شمس) را میدهد


قمر (معشوق - زیبا) - قمر، در اینجا معنی خدا را میدهد زیرا شمس (غلام) خود را عاشق خداوند (قمر) میداند



من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو


پیش من جزء سخن شمع و شکر هیچ مگو


( من عاشق خداوند میباشم و غیر از خداوند، عاشق و بنده کسی یا چیزی دیگر نیستم


و وقتی کنار من هستی فقط از روشنایی (خداوند) و شیرینی (کار نیک) سخن بگو )



سخن رنج مگو جزء سخن گنج مگو


ور از این بی خبری رنج مبر هیچ مگو


( سخن از بدبختی و ناتوانی نگو بلکه سخن از خوشبختی (بهشت) بزن


و اگر از خوشبختی هیچ خبری نداری هیچ سخنی نگو )


دوش دیوانه شدم عشق مرا دید و بگفت


آمدم نعره مزن جامه مدر هیچ مگو


( دیشب از فاصله خود با عشقم دیوانه شدم که عشق آمد و گفت


آمدم، نعره نزن و پیراهن خود را پاره نکن و دیگر چیزی نگو )



گفتم ای عشق من از چیز دگر میترسم


گفت آن چیز دگر نیست دگر هیچ مگو


( گفتم ای عشق من از چیز دیگری میترسم (احتمالا گناه - دوری از خداوند)


گفت چیز دیگری نیست (بخشیده شدن گناه تو) و دیگر هیچ سخنی نگو )



من به گوش تو سخن های نهان خواهم


سر بجنبان که بلی جزء که به سر هیچ مگو


( من (عشق) به تو سخن هایی پنهان (رازهای عشق به خدا) را میگویم


و به عنوان اینکه سخنان من را فهمیدی فقط سر تکان بده و هیچ چیزی نگو )




گفتم این روی فرشته است عجب یا بشر است


گفت این غیر فرشته است و بشر هیچ مگو




( گفتم این (شمس) چه هست فرشته است یا بشر (انسان)


گفت او نه فرشته هست و سخنی از انسان بودنش نکن )




گفتم این چیست بگو زیر و زبر خواهم شد


گفت میباش چنین زیر و زبر هیچ مگو




( گفتم این (شمس) چه هست ؟ اگر نمیگویی احوالم بد میشود


گفت نمیگویم و دیگر هیچ سخنی نگو (از اوضاع و احوال خود چیزی نگو) )




ای نشسته تو در این خانه پر نقش و خیال


خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو




( (عشق) گفت ای کسی که به این دنیا پر از خیال و آرزو وابسته ای


بلند شو و از این دنیا دل بکن و آرزو ها و خیال هایت را رها کن )




((( حضرت مولانا - دیوان شمس - غزلیات))) 

  • رضا اشرف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی