عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

آشنایی با اندیشه اسلامی

امتحانات سختتر انقلاب

پنجشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۴، ۰۴:۳۸ ب.ظ

🔹حضرت آیت الله مصباح در جمع شورای اصناف:


🔹سختی شناخت تکلیف در امتحان‌ها


هر روز امتحان ها سخت تر خواهد بود.سختی‌ آن بدان معنا نیست که تعداد کشته‌های بیشتری بدهیم یا پول بیشتری خرج کنیم؛ بلکهتشخیص تکلیف مشکل تر است بنابراین، باید  بصیرت، فهم،  شعور و تجربة خود را زیاد کنیم. امتیاز کسانی که در دوره‌های بعد پذیرفته می‌شوند این است که  درکشان بالاتر می‌رود.‌ البته مرحله بعد از درک هم ایمان است و به آنچه درک می‌کنند عمل می‌کنند. اما اولین قدم برای ترقی، بالارفتن فهم است. بر این اساس، باید منتظر باشیم که هر روز با دشواری‌های جدید و بیشتری مواجه شویم؛‌ نباید بپنداریم تنها مشکل کشور شاه بود و حال که رفته، همه‌ چیز درست شده است.

🔸نمونه‌ای از امتحان‌های اول انقلاب

شما به یاد دارید که در در زمان امام خمینی‌ره چه کسانی، در چه پست‌ها و با چه لباس‌هایی با امام مخالفت می‌کردند. عده‌ای نیز که به‌طور رسمی مخالفت نمی‌کردند، طعنه می‌زدند و می‌گفتند جواب این خون‌ها را چه کسی‌ می‌دهد؟! برخی مردم سخاوتمندانه فرزندان خود را به جبهه می‌فرستادند و آنها از دور می‌گفتند جواب این خون‌ها را چه کسی‌ می‌دهد؟! یعنی این تقصیر امام است! این امتحان را باا امتحان زمان شاه مقایسه کنید. در زمان شاه نیز می‌گفتند در عالم یک پادشاه شیعه داریم و نباید به او جسارت کنیم! سخنانی که این‌روزها نیز مشابه آن را می‌شنویم. بنابراین، توقع این‌که اوضاع خیلی آرام‌تر شود و ما با خاطری آسوده راهمان را ادامه ‌دهیم، خیالی باطل است. این عالم آفریده شده است تا عده‌ای روز‌به‌روز ترقی کنند و ترقی آن‌ها نیز در گرو امتحان سخت‌تر است؛ باید در امتحان‌هایی سخت‌تر پذیرفته شوند تا به مراحل بالاتر برسند.

اهمیت این مسئله ایجاب می‌کند که انسان دربارة این مسائل فکر کند. در این‌صورت، از یک‌نظر انسان آرام‌تر، و توقعات بیجای او نیز کمتر می‌شود؛ از طرف دیگر نیز می‌کوشد از خود مراقبت کند تا گرفتار این دام‌ها و اشتباهات نشود. لازمة این پیچیدگی‌هایی که در تشخیص تکلیف پیدا می‌شود آن است که بین افرادی با امتیازات و سوابق زیاد در علم وتقوا اختلاف‌نظر پیدا می‌شود. وقتی همه یک مطلب را بگویند، انسان زود خاطر جمع می‌شود که راه درست است؛ اما وقتی مسائل پیچیده شود، هر کس چیزی می‌گوید، یکی عیبی را می‌بیند و دیگری مزیتی را؛ افزون بر این، روش‌ها و انتخاب‌ها نیز فرق می‌کنند. در نیتجه دیگران در تشخیص دچار تحیر و سرگردانی می‌شوند و نمی‌دانند سخن چه کسی را بپذیرند؛ چه‌بسا خدای ناکرده کار به جایی برسد که عده‌ای همدیگر را لعن کنند ـ مسئله‌ای که در گذشته اتفاق افتاده است ـ به‌هر‌حال، لازمة امتحا‌ن‌های سخت‌تر و تشخیص مشکل‌تر، وجود اختلاف‌نظرها است.


🔹جداکردن مسائل سیاسی از عبادات، نگرش نادرست مقدس‌نماها

در این میان، چه‌بسا به ذهن عده‌ای خطور کند که ما اصلاً این انقلاب را نخواستیم و می‌رویم فقط به نماز، عبادت، زیارت عاشورا و دعای ندبه می‌پردازیم. قبل از انقلاب نیز این نوع سخنان مطرح بود. برخی از بزرگان، به‌رغم اینکه در حد مرجعیت بودند، مورد اعتنای مردم قرار نمی‌گرفتند؛ زیرا مردم می‌گفتند این‌ها سیاسی هستند. نمونة معروف آن مرحوم آقا سیدابوالقاسم کاشانی بود. ایشان جزء بزرگترین مراجع بود و  از لحاظ علم کمتر از دیگر مراجع نبود؛ ولی چون وارد مسائل سیاسی شد، مردم به ایشان اهمیت نمی‌دادند؛ خیلی هنر می‌کردند، در کوچه به او سلام می‌کردند؛ برخی حتی به او سلام هم نمی‌کردند. امام با اقدام معجزه‌گونة خود این فضا را عوض کرد؛ یعنی چیزی که نقطة ضعف محسوب می‌شد، به بالاترین نقطة قوت تبدیل شد. البته خیلی خون دل خورد.

خود ایشان نوشته‌اند که پدر پیرتان از دست این مقدس‌نماها چقدر خون دل خورده است؛ ولی مقاومت کرد تا اقدام او به ثمر رسید.


1392/10/13


@mesbahyazdi_irکانال تلگرام

  • رضا اشرف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی