عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

شیخ رضا اشرف زاده

عرفان اهل بیتی

آشنایی با اندیشه اسلامی

ورع

شنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۳۷ ب.ظ

 اگر کسی این حقیقت ورع در او پیدا شده باشد ، قهراً این اصول سه گانه را هم خواهد داشت:

۱- با خدا معامله می کند و دیگر دنبال این نیست که از دیگران خرده گیری و ایراد گیری کند و از لغزشهای مردم در باره خودش نیز گذشت می کند زیرا اگر از خطاهای مردم نگذرد و وارد این میدانها شود ، خود را درگیر کرده است.لذا در این کشمکش ها وارد نمی شود و حاضر نیست که حقیقت معنا را فدای این مسایل نماید .

۲- بدی را با بدی جواب نمی دهد ، یعنی اصلاً سراغ این نمی رود که درباره آنها که از او بدگویی می کنند او نیز مقابله به مثل کند.

۳- مدح کننده و ذم کننده برای او مثل هم هستند . آیا به آن درجه از ورع رسیده اید که برایتان تفاوتی نکند کسی از شما تعریف کند یا بدگویی کند ؟ اگر شخصی نفس خود را تزکیه کرده باشد ، مدح و ذم برای او یکسان است زیرا او با مردم کاری ندارد همواره مراقب است که خدا او را ذم نکند {البته خود شخص هم نباید باعث شود که دیگران از او غیبت کنند و منشا غیبت شود} بنابراین اگر به این حالت رسیدی تورع از مکروه و مخالف در تو ایجاد شده چون اگر بخواهی با همین شخص درگیر شوی برخلاف ورع عمل کرده ای و این سه اصل مهم برای کشف ورع است.


آیت الله کمیلی خراسانی
  • رضا اشرف زاده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی